Arkösund med sälar och örnar.

När vi en gång i begynnelsen bestämde att vi skulle vinterpaddla i klubbens, Ökf, regi såg jag framför mig snöklädda öar och tunn is i vikarna. Så blev det inte denna gång.Packning i fantastisk morgonsol. Vandrarhem med strand!

Vi paddlade rakt in i solen mot Kopparholmarna. Vidare ut mot övärlden utanför Aspöja. Väl ute i det yttersta havsbandet fick vi en flygshow av tre havsörnar. Dom har inte tärnans graciösa rörelse i luften men storleken gör att det blir grymt mäktigt när man är förhållandevis nära. Och det var vi. Tyvärr har man väldigt sällan systemkamera med stativ på kajaken och så var inte fallet den här gången heller. Inga bilder med andra ord på dessa fantastiska fåglar. Som tröst kan sägas att vi ser havsörn väldigt ofta. Dock inte så ofta på nära håll. Så börja paddla kajak om du vill se en havsörn!

Skönt att sig tid att fika och njuta av ljuset.

långa skuggor!

Ljuset är inte så långvarigt men desto vackrare när det väl är där.

Fördelen med att bo i hus, läs vandrarhem, så här års är att kvällarna blir extra trevliga. Matlagning och lite tjat runt stearinelden.

Söndag morgon bjöd på gråväder och regn. Men vi stävade ut på ett lugnt hav vid 9.30. Valet var att paddla norrut på utsidan av Arkö. Plötsligt hade vi en säl framför kajakerna och en annan på sidan en bit bort. Söta och nyfikna djur. Trots regnet så lyfte mötet med dessa sköna individer humöret på hela gänget. Vi paddlade på en bit till och tog sedan en sittbrunnsfika innanför Lunda. Gigantiska moccarutor tornade upp sig ur Annas främre packlucka.

Lunch intogs sedan vid en sprakande eld i duggregn söder om Korsö. Ön med dass på. Namnlös i båtsportkortet. Eftermiddagen kom fortare än man kunde ana och vi tog oss tillbaka genom den klassiska vassrännan mellan Gränsö och Arkö.

Städning, packning och sedan en rejält skitig kajak åter till Örebro. Kajaken blev skitig redan på vägen dit då väglaget just nu är sämsta tänkbara ur den synpunkten.

Det finns mycket trevlig paddling i dessa trakter. Självklart tillför avsaknaden av båtliv så här års ytterligare en dimension.

Till sist gillar jag folk som tar ansvar. Premieras med en plats på min kajak.